6e Édition de la Biennale de Lubumbashi 2019 - Picha Art

La 6e édition de la Biennale de Lubumbashi se tiendra à l’automne 2019 sous la direction artistique de Sandrine Colard (Belgique/USA). Fondée en 2008 à l’initiative de l’Association Picha — « image » en Swahili — la biennale explore la création contemporaine de la scène artistique en République Démocratique du Congo et dans le monde. Elle constitue aujourd’hui l’un des événements artistiques les plus dynamiques et expérimentaux sur le continent africain.

Actuellement enseignante à la Tisch School of the Arts de l’Université de New York (NYU), Sandrine Colard est docteure en histoire de l’art africain moderne et contemporain, auteure, et commissaire indépendante. Diplômée de l’Université de Columbia de New York pour sa recherche sur l’histoire de la photographie en République Démocratique du Congo, Colard est conférencière internationale (Concordia University, EHESS, Wiels, Bozar, Parlement Européen) et l’auteure de multiples publications (African Arts, Critical Interventions, l’Art Même, Cahiers du CAP, Cultures et Musées). Ses écrits comptent des contributions à des catalogues d’exposition tels que Sammy Baloji: Hunting and Collecting. A Research Project (Mu.ZEE, Ostende, 2016), et The Expanded Subject: New Perspectives in Photographic Portraiture from Africa (Hirmer, 2016), dont elle fût co-commissaire pour la Wallach Art Gallery (New York, 2016). Sandrine Colard prépare actuellement l’exposition The Way She Looks: A History of Female Gazes in African Photography, en collaboration avec la Artur Walther Collection (Ryerson Image Center, Toronto, 2019). Ses intérêts portent sur l’image et l’art post-colonial, la notion du portrait, le genre, et l’archival turn dans l’art contemporain. Ses recherches ont été soutenues par de nombreuses bourses, parmi lesquelles celles du Musée du quai Branly et de l’Institut National de l’Histoire de l’Art de Paris (Labex Cap).

Contact:
info@biennaledelubumbashi.org

Website:
www.biennaledelubumbashi.org

www.facebook.com/Biennale-de-Lubumbashi

The 6th edition of the Biennale of Lubumbashi will be held in the Fall of 2019 under the artistic direction of Sandrine Colard (Belgium / USA). Founded in 2008 at the initiative of Picha Association – « image » in Swahili – the biennale explores the contemporary creation of the artistic scene in the Democratic Republic of Congo and in the world. It is today one of the most dynamic and experimental artistic events on the African continent.

Currently teaching at New York University’s Tisch School of the Arts, Sandrine Colard is a doctor of modern and contemporary African art history, a writer, and an independent curator. Holding a PhD from Columbia University in New York for her research on the history of photography in the Democratic Republic of Congo, Colard is an international lecturer (Concordia University, EHESS, Wiels, Bozar, European Parliament) and the author of multiple publications (African Arts, Critical Interventions, L’Art Même, Cahiers du CAP, Cultures et Musées). Her writings include contributions to exhibition catalogs such as Sammy Baloji: Hunting and Collecting. A Research Project (Mu.ZEE, Ostend, 2016), and The Expanded Subject: New Perspectives in Photographic Portraiture from Africa (Hirmer, 2016), for which she was co-curator at the Wallach Art Gallery (New York, 2016). Sandrine Colard is currently preparing The Way She Looks: A History of Female Gazes in African Photography, in collaboration with the Artur Walther Collection (Ryerson Image Center, Toronto, 2019). Her interests are postcolonial art and images, portraiture, the genre, and the archival turn in contemporary art. Her research has been supported by numerous fellowships, among which that of the quai Branly Museum and the Institut National d’Histoire de l’Art of Paris (Labex Cap).

Contact:

info@biennaledelubumbashi.org